torsdag 3 november 2011

Tävling PTC i Kalmar.

Då ska man försöka förklara hur man kan fiska bort sig. Fick en förfrågan sent torsdag kväll av Johan Fager om jag var intresserad av att va med på PTC under helgen jag behövde inte tänka direkt länge utan svaret blev ja förstås. Efter att pratat med Fredrik Radsby och mailat bild och Team namn så var det klart jag skulle tävla hela helgen. Fredagen gick åt till att lista ut var man skulle fiska och att fixa ihop grejerna. Klockan ringde vid 04.45 på lördags morron va man pigg skulle tro det hade blivit ett par timmar sömn. Kaptens mötet var vid 06.40 på Ikea parkeringen i kalmar. Jag kom dit en kvart innan där hade 30 team samlats snacket var som vanligt i fiskets tecken och gått humör verkade alla ha. när kapens mötet hade varit med genom gång av hur fisken skulle mätas och fotas var det start dax parkeringen tömdes på knappa 5 minuter. Jag tutade iväg mot båten med storgädda i siktet. Kom fram till båten ytterligare 3 team skulle fiska Mönsterås området. Jag skulle fiska söder om oknö hade jag bestämt. Vädret var väl inte optimalt för gädda med sol och svag vind. Första platsen jag gick in på gav en liten gädda på knappa 40 cm och en fin abborre på 1380gr bra bonus fisk.
Hade flera borrar som var efter men inga som ville hugga så jag flyttade en bit fick ytterligare en gädda på 76 cm sen var det sten dött i ca 2 timmar,flyttade tillbaka mot stället jag fått borren på där fanns det gått om betesfisk i varierande storlek när jag drev över grund området såg jag en gädda på ca 90cm stå pelagiskt i väntan på käk man sen kom det en stor jävla plast grej farande genom vattnet och skrämde iväg det. blev ett par små glin i det området. flytt till en ny vik hade efter en gädda precis i början på viken men som släppte. Fick en perfekt drift längs med en vass kant efter fjärde kastet fick jag dagens största en på 87cm  
Det var en bra vik det var gått om gädda som stog samlat där det visade sig att det var fullt av id som gått in på grund vattnet jag fick ca 15 styck  på en sträcka på 75m men inga större tyvärr men det var kul att det högg vid flera tilfällen hade jag två gäddor som jagade betet. nu hade dagen gått mot kväll och jag börjar känna mig sliten så det var bara att börja hemfärd. Det var fler av teamen som tänkt lika dant och dom flesta hade haft motsvarande fiske eller sämre.

Söndag. Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva om mitt fiske men jag kan säga så här att jjag hade nog haft bättre fiske hemma i diskhon. Nä skämt och sidor jag fick faktiskt hela fyra stycken men ingen storlek alls det kändes som jag bara svamlade omkring utan något system. Så jag tänker inte skriva något om söndagens fiske för det finns inget att skriva om.

Om tävlingen har jag bara gott att säg om en mycke väl organiserad tävling med fint prisbord. Ett roligt inslag var att ABU skänkte tre beten till varje team deltagare bestående av ett packe gummibeten och två vobbler.

Ja som ni förstår så står inte jag högst på prispallen men det gör inte så mycke men visst hade det varit kul men jag kommer tillbaka och då med mer lokal kännedom. Segern gick till två team Team Pike Tracker bestående av Johan Fager och Fredrik Radsby och Team Gäddestor bestående av Tobjörn Jonsson och Henrik Stale och Gustav ?. Segerlängden var på 351,5cm
Så det är bara att lyfta på mössan och gratt dom två lagen. 
För den som är intresserad så kan ni kolla in www.piketracker.blogspot.com/ 

Så till nästa in lägg ut i vikarna med er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar