torsdag 17 november 2011

Första isen i skärgården för hösten.


95cm
Ja man måste vara tokig när man åker på sjön i november,när det varit -3 under natten men dom gröna damerna har en speciell plats i mig.Stack iväg efter att jag lämnat barnen på dagis och skola för ett par timmars gäddfiske första isen för hösten hade lagt sig i dom grundaste vikarna och vatten tempen hade sjunkit ytterligare nu var den bara 3,0 i ytan. Så jag misstäkte att det skulle bli riktigt långsam spinn och att dom skulle nog stå lite djupare med tanke på tempen. Glider sakta över sjögräs bäddar och ut på 2,5-3 meter jag ser inte mycke betesfisk på lodet men det är bara att svinga och testa sig fram.Börjar med SvartZonker tail i färgen mälaren har ett par följen efter en halv timmes fiske jag får en på knappa 3 kilo. Testar även jerkbait men inget resultat så det blir tail igen sakta inspinning verkar ge resultat jag känner knappt en del av huggen.Tyvärr så har medel vikten minskat men så är det ibland man får vara glad att man lyckas lura några att hugga.Lyckas i allafall få ett par som var runt 80cm och en 95cm men jag saknade någon över metern men det är bara att kämpa vidare.Klockan börjar närma sig 15 tiden och det börjar ju skymma vid 15,30 så jag börjar fundera på att lägga av för dagen men som vanligt så måste man bara gör det sista kastet och så blir det ett till och så vidare, jag bestämmer att jag ska göra det sista kastet vid kl 14,40 lägger iväg ett skapligt kast men känner att det lär inte hända något Men så känner jag ett försiktigt pill och sätter in ett mothugg fast fisk den beter sig som en skaplig gädda med lite tyngre pump och sedan går den ner och följer botten men stannar nedanför båten där jag lyckas pumpa upp den det är en fin gädda en meter fisk den sitter säkert den har svalt tailen.utan större dramatik går den i håven och upp på mattan skaplig kondition inte jätte fet och inte som ett snöre.Fram med måttband och kamera och vågen.Den mäter 104cm och vågen stannar på 8120gr dagen var räddad i sista stund vill jag lova för efter foto så var det bara att packa ihop och styra skutan mot hemma hamn med en glad skeppare ombord.
Vikt 8120gr och 104cm

Jag har bara en sak att säga och det är TAIL segrade idag igen.Det låg ytterligare en båt i samma område tyvärr så såg jag inte om dom fick något.Jag lyckades ganska bra med 16 gäddor på 6 timmars fiske.

Till nästa gång på med långkallingarna och TAILEN i linänden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar