måndag 7 november 2011

När dimman lättar.

Ja då var det dax igen för att fresta dom gröna damerna igen. Bestämde mig för att sticka på sjön när jag lämnat barnen på dagis och skolan. Jag tog det lugnt var väl ute på sjön vid halv tio tiden. Det luktade verkligen GÄDDA i luften idag, efter nästan en vecka med minimalt med vind och dimma så hade dimman lättat och kommit lite vind. Första platsen jag kom till fick jag en liten på knappa två kilo och bommade ytterligare en. Ny flytt andra kastet smäller det på efter bara ett par meter fisken går och stångar i botten skönt äntligen en skaplig gädda väl inne vid båten kommer det upp en fisk på 97cm och 5980gr. Tyvärr blev det ingen bild på fisken på grund av regn. Nya kast och drift på ca 30 meter en ny fisk denna på knappa 4kg, nu blev det en längre flytt på ca 100meter upp mot ett stenkista kastar upp mot kistan,hade väl kommit in halv vägs när det smäller till igen men missar den på grund av klantighet jag hade missat att dra åt slirbromsen efter förra gäddan så det blir inget rejält mothugg efter ett par fina ord om hur klantigt det är att missa det, det var en fin gädda som gick med segern på sin sida skulle tippa på 6-7 kg. Nu var det time för flytt och kaffe. Väl framme byter jag bete till en smuttly en fin gräsbotten som sluttar från 0,9 ner till 5 meter ska fiskas skulle tro att fisken står på 2 meters kurvan efter ett par kast dammar det på fyra meter från båten det är ytterligare en fin gädda men den sitter dåligt en krok i överkäken det får bli håven på denna.Väl i håven så sätter sig givetvis en av krokarna sig i håvnätet och gäddan blir som tokig och börjar snurra den blir som en inlindad korv bara att ta fram saxen och klippa nätet, men som tur är så hittat jag in till käken på gäddan och kan klippa loss den.Nu var det dax att mäta och väga samt foto.
103 cm och 7080gr
Nu var dagen räddad. Nu kan jag fiska i lugn och ro. Har hittat en fin kant att drifta på det verkar stå en del gädda som är på hugget. Jag får ytterligare ett gäng gäddor innan det är dax att köra hem det skymmer ju väldigt fort i november så jag av slutar fisket vid halv fyra. Summering av dagen femton gäddor med topp på 7080 och 5980 och ytterligare fyra som var 90 cm så jag tycker att det är VG.Så jag säger bara att ut när dimman lättar och vinden kommer. Dagens beten var Wolfcreek Skinny mört och Smuttly Dog T6 och även SvartZonker tail.

                                   Så ut i vikarna och bänd det är läge nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar