onsdag 10 oktober 2012

Skam den som ger sig.

Ja då var det oktober månad och änligen har hösten kommit med sjunkande vatten temp och färgprakt på land och med det så kommer gädd fisket igång. Har varit ute en sväng idag en helt underbar höst dag med mycke sol och lagom vind och vatten tempen hade änligen gått under 10graders sträcket nu låg den på 9,4grader, nackdelen var att det var som dricksvatten i sundet siktdjup på dryga 3 meter men tokig som man är så kör man ändå. vet inte riktigt vad kl var när jag började fiska. Men en sak vet jag att det var rejält svårfiskat idag det tog ca 4 timmar innan första gädda var i båten den behagade ta en hellhound och det verkade som dom tyckte om just denna färg en abbborre färgad historia för det följde ytterligare ett gäng gäddor på den. Jag hittade fisk på 3-4 meters djup dom största av dessa var på 90 och 84cm och ett par som var på ca 70cm. Hade ingen lust att avsluta denna dag för att åka och ställa mig på jobbet så det fick bli att dra iväg ett mess och säga att jag kommer senare. efter att ha dragit i mig ytterligare en kopp java och tryckt in en ny snus så var det bara att dra iväg betet igen hade ett par följen men inga av några större kaliber så jag lättade på draggen och började drifta samtidigt som jag fiskade i tredje kastet dunkar det till i spöt något hade fattat tycke för min tail det känns som en bättre fisk både i pumpet och att den går djupt och tjurar i det klara vattnet ser jag en fin gädda som slukat tailen pumpar upp henne till ytan och visst är det en meter fisk fram med håven och i med den så jag kan styra damen in över håvnätet. Yes höstens första meter fisk var klar, När jag kikade ner i håven ser jag att det sticker ut en stjärtfena ur munnen på henne hon hade slukar en sutare på ca 1,5 men till saken hör att den hade fastnat i munnen på henne så den hade börjat ruttna fan vad den stank. tyvärr så verkade den ha suttit fel rejält för gäddan var av den smala typen mer än en normal höst fisk efter att jag vägt och mätt henne så slutade det på 7780 och 110cm efter ett mindre ingrepp så befriade jag henne från det stinkande liket. Tyvärr så fick jag inga bilder på damen pga att min kamera strulade. men vad gör det det var ingen skönhet direkt.Jag avslutade mitt fiske med den fisken. Nöjd som bara den så gick det lätt att packa ihop.

Som av slutning på detta Svinga lungt och piska hårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar