måndag 15 oktober 2012

Fiske i dricksvatten.

Ett nytt pass efter det gröna guldet har lagts. Tanken var att det skulle bli ett pass på lördagen för vädret skulle bli bra men dessa metrologer vet inte riktigt hur och var regnet dyker upp eller inte. sent på fredag kvällen så ändrar dom prog. till att det skulle bli på lördagen och bättre på söndag med växlande molnighet och lagom med vind så det blev att ta och köra tvätt och damsuga på lördagen och invänta söndagen.Men som vanligt så fixar dom prog på söndag kvällen till att det skulle regna stort sett hela söndagen men nu skiter jag i regnet bara att dra på sig gummidressen och iväg. Klockan ringer vid halv sex kikar ut och det är uppehåll så på med kaffet och slänga i sig lite frulle och iväg och hämta båten. på väg mot rampen så börjar det bli dimma men vafan skitsamma bara det kommer vind så fixar det sig. när jag fått i båten så börjar det dra svagt från nordost och dimman lättar nu var det bara ett huvudbry det kristallklara vattnet. Kände att det skulle bli knepigt idag med vattnet var ännu klarare än sista turen. Kollade en sista gång på en radar bild över regnet som dom lovat och till min förvåning hade dom flyttat fram det till eftermiddagen så det kunde bara luta sig tbx och njuta. Börjar med att svepa av kanterna och djupvattnet i området jag skulle fiska utan minsta fena efter lyckas att hitta ett par snipor på grundvattnet nu var man inte fiskef**** i allafall. nu hade det kommit mer vind nu låg det på ca 5 m/s dt kändes att det underlättade endel driver upp mot ett NYTT HOTSPOT i andra kastet har jag en skaplig fiske efter tippar på en femma. efter ytterligare ett gäng kast till så känner jag en superlätt stöt på min Mctail och sätter ett kraftigt mothugg fast fisk och den känns bättre ett par tunga pump och sen tjurar det någon meter under ytan får in den till båten jodå det är en meterfisk som fullkomligt slukat tailen,efter ett par tunga rusningar vid båtsidan kan jag lägga håvnätet runt henne.

8840 och 104cm
Efter lite bök med kameran så att den inte skulle välta i plurret så lyckas jag få till ett par bilder på damen. Hittills höstens största dam förhoppningsvis kan det kanske bli någon tyngre om gäddgudarna är på min sida. Ja dagen var räddad fisk över meter så nu kunde man slappna av lite kasten efter har jag efter ytterligare en skaplig fisk men den var med en gång och ingen mer, får en 94cm på samma spott sen blev det flytt igen flyttar mig ca 100 meter där jag hittar en nice kant på 3,5meter som sluttar ut mot 7-8 meter i första kastet dunkar det till på tailen igen och denna är lite större än förra 98cm men sen är det stopp testar mina trogna Hellhound som brukar leverera fisk jodå dom sviker mig inte har flera hugg men troligen är det bara snipor som attackerar den. Flyttar igen för en ny drift nu blir det hunden som får bli rastad får ett gäng fiskar men ingen storlek men en del brutala hugg.Nu hade vinden ökat markant så det var time att packa ihop för hem färd misstänkte att det skulle bli en blöt historia och om det blev jodå var rejält blöt när jag komm till bilen. Summa av dagen en heltklart godkänd dag med ett 20tal pikes och i stort sett uppehåll visst var det svårfiskat men kul det med när man får jobba för varje hugg och inte bara åka och hämta en meter fisk som vissa;), jag älskar att vara i skärgården på hösten det händer något hela tiden hade ett ca 500 vitkindadegäss och en heldel måsfågel som var på väg att lämna detta vackra land för i år.

Tyvärr så blev det Mörkning på bilden vill ju inte avslöja SPOTTSEN nu när det drar ihop sig för tävling, ååååååh du vet.

Slutord från mig. Gummirövar lika med bra gäddor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar