söndag 17 februari 2013

Ismete lika med trängspass.

Igår var det bestämt att jag och team kompisen skulle köra ett göspass. Vi bestämde att vi skulle mötas halva vägen så det fick bli ett pass på kyrksjön. Jag har kört lite vertikalt i den sjön och fått en del gös typ ett bompass så det kändes bra. vi mötte upp vid kvart i 7 skulle blivit tidigare om inte min syrepump till betena behagade att strula bra början. Men väl ute på isen pratade vi ihop oss om en plats tyvärr ligger den nästan i andra änden av sjön. bara att packa pulkan och börja gå som tur är så är det inte så mycke snö på isen men den som låg gav benen ett bra träningspass. Väl framme fick man sätta sig och pusta ut innan det var dax för armarna att få sig en omgång av isborret i ca 30cm is. Lyckades få ut mina 6 spön på varierande djup och platser ifrån 8meter upp till 2 meter under isen. Libbe körde ut sina 4 spön i en linje även han med varierande djup. Nu var det bara att vänta och snacka minnen från gäddturer till allt annat mellan isen och det molniga himla valvet.Efter ca 1 timme fick jag fäll på mitt närmsta spö som låg på ca 4meter under isen fisken stog stilla utan att röra sig väntade ett par min innan jag gjorde mot hugg kände bara att det var något som stog och höll betet i munnen med följ att jag drog krokarna ur betet. Efter det var det sten dött då kom diskutionen upp vad det var för något som inte stämde och jag konstaterade rätt snabbt vad som var fel.
Muggen från helvete
Jo det var hans kaffemugg han hade haft med sig den på Ptc i höstas och den vet man ju hur det gick så nu mer heter den MUGGEN FRÅN HELVETET :)
jag hade helre tagit att han hade haft bananer med sig jag har ju fiskat bra när andra försökt med det. Jag hoppas att han lämnar muggen hemma på nästa tur vi tar annars finns risken att den blir en del av botten. Det hade kommit ut ytterligare två man till på isen som satte sig 150 meter från oss på en av platserna jag tänke av vi kanske skulle fiska om vi inte tog denna. Dom fick ett gäng med gäddor i varierande storlek en som såg rätt hyfsad ut skulle tippa på en 5a. Nu hade klockan tickat iväg ett par timmar jag hade flyttat om två av mina spön ett ut mot en grundtopp som går från 9 meter upp till 2 och ett upp på 5 meters kurvan i hopp om att det skulle ge någon gädda.Vid halv 3 fick libbe hugg på sitt bortesta spö nu kanske det blev en gösta på isen fisken stog stilla och små knyckte libbe väntade ca minuten innan han satte kroken i fisken efter en odramatisk fajt visade sig en gäddskalle i hålet ingen jätte ca 2,5men en fisk på isen är en fisk på isen pluss att det var libbes första ismetgädda. På med nytt bete och ner igen. Vi satt och små pratade när libbe tyckte sig höra ett av sina larm igen jo han hade rätt det andra spöt hade fisk på men även detta var en gädda samma storlek som den innan. Tillbaka på stolarna och snacka hade väl suttit ca 20 minuter när det började låta igen denna gång kom det fler pip så fisken rörde sig, Libbe väntade ett ögonblick innan han satte mothugg och denna gång blev det mer böj på spöt än tidigare fisken gjorde ett gäng rusningar innan jag såg den i hålet första gången det var en fin fisk efter ytterligare ett par korta rusningar lyckade jag styra upp huvudet i hålet, jodå det var en skaplig gädda. Tyvärr så mätte vi den inte pga att mattan jag tagit med var för kort och den är 90cm så vi tippade längden och vikt till ca 97cm och 6,5kg. Vi ville inte hålla på förmycke med den tack vare att det tog en stund att få upp den och lägga en fin fisk som denna på en förkort matta så fenor eller huvudet ligger på isen nej tack . Fiskens väl befinnande i första hand.  
 
Efter den fisken var det dött igen men nu hade klockan kommit fram till kvart över 4 och vi hade en bra bit att gå innan vi var vid bilarna så det var bara att packa ihop sakerna och förbereda sig på att bli svett igen. Men vad gör det vi hade haft ett trevligt ispass bara synd att gösta inte var på hugget men nästa gång så kanske man kan snacka med han. Huggperioden var tydlig på mindre än 1 timme fick Libbe 3 fiskar och jag fick ingen men vad gör det jag fick vara med och ta upp hans nya pb på is gädda. Det viktigaste är att man har roligt när man fiskar nästa gång kan det vara min tur och för den delen fiskar jag mer än vad Libbe kan.
 
Så Libbe jag lyfter på en svettig mössa och hoppas att vi kör fler pass snart om inte så kommer PTC snart och då visar vi vad Team Lonely Piker kan.
 
Så tillsist även ett svettpass med skumma muggar kan ge glädje. Ha det.   
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar