måndag 4 februari 2013

Ismete i strålande solsken.

Årets tredje ismetar pass gick av staplen i går i strålande solsken. jag har kört ytterligare ett pass i veckan men pga tidsbrist så har jag inte hunnit med att uppdatera. Men lite kort om det det var ett förmiddags pass men det han att bli två små gäddor och 4 fäll vädret var inte så roligt med lätt snöglopp.Men igår var det time igen väderprognosen så bra ut kall natt med stigande temp under förmiddagen, och det stämmde när jag lasstade ur bilen var det -9 men det skulle ju bli bätter. Kompisen var redan på plats, lite snack om hur vi skulle lägga spöna, isen var kanon ingen snö på alls till skillnad från i tisdags när jag var på samma sjö då hade jag 10 cm med stöp att trampa i.Nu hade den frusit till fint ca 15 cm kärnis. jag la mitt första spö 30 meter från land sedan lade jag nästa i en linje rakt ut. Djupet var från ca 3meter till 6 meter betena fiskades från botten och upp till ca 2,5 meter.När vi fått ut alla spöna så var det dax att luta sig tbx i stolen och insupa naturens skådespel och invänta första hugget. Det sjöng endel i isen men inte så mycke mot vad det skulle bli längre fram på förmiddagen, efter ca 30 min fick jag mitt första fäll en liten svart muskig gädda hade tagit

Gött
Tomas riggar ett av spöna


mört jag slapp det fula namnet även att det inte var någon storlek på den men nollan var spräckt. Vi fick gå runt och ösa hålen rätt tätt pga att det frös snabbt som tusan.Jag hade ytterligare ett fäll men den behagade att spotta. Vid 10 snåret tyckte Tomas att det var dax för ett mellan mål och slängde fram en grillad kyckling, det ska ju vara gott att fiska och svälta behöver man inte göra när man fiskar med han :D under tiden vi satt och smaskade i oss av hönan så började isen sjunga kraftigt endel av sprickorna fick vattnet att pumpa i hålen och man kunde höra hur det rasade isbitar vid kanterna.Tomas fick en gädda på ca 2-3kg mitt i iskonseren vi hade fäll med gämna mellan rum under dagen tyvärr så var det inte någon storlek på dom men det kvittar det var en helt underbar dag på isen med mycke snack och flams men det tillhör. Man ska njuta av fisket och ladda kroppens batterier det är det som är det viktiga för mig och fattar någon större dam tycke för mitt agn så är det bonus. Den sjö vi har fiskat i har absolut rätt förutsättningar för att ge större fisk. Det gäller bara att hitta var dom finns, Tyvärr så hade jag lite på eftermiddagen så jag kunde inte fiska mer än till kl 14 men det kommer fler tillfällen och då blir det att forska på fler ställen. Mitt facit för dagen blev 3 på isen och 4 fäll och Tomas fick 2 och 3 fäll om jag inte missat något.
Jag kan bara säga att det är inte mycke som går upp mot att få sitta vid eller på en sjö en dag som denna visst för att dom första två timmarna var kalla men resten var underbara med strålande sol från en klarblå vinterhimmel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar