söndag 2 oktober 2011

Steceopen

Ja jag skrev tidigare att det var slut karpat för 2011 men jag fick en inbjudan att få vara med i steceopen som har gått av staplen under första helgen i oktober. Vi var ett gäng förväntans fulla deltagare som samlades vi stecedammen i mönsterås i fredags eftermiddag för lottning av platser. Själv har jag aldrig fiskat i stece tidigare så det var med förväntan om att få spräcka nollan som har hållit första platsen i 4 år nu. Jag visste att jag skulle få karp i allafall för det är ner lusat med små karp som låter majs väl smaka. Jag valde en plats som dom har döpt till gallret efter vad dom sa till mig så var det inte många som fiskade på den platsen. Platserna är grymt fina har man en kärra så är det inga problem att bära ut grejerna men jag har inge så det blev ett par vändor till bilen innan allt var på plats. Efter att jag mäskat upp tre platser, så var det dax att ge spöna en tanke skulle jag köra dom riggarna jag kört med tidigare eller skulle jag köra något nytt men det blev dom gamla. Två spön fick dubbla 18mm bullar och ett fick en snowman bestående av en 18mm och en 16mm. när allt var ute var det dax att hälsa på hos grannen som var Janos han satt på en plats som heter dasset. Det blev en heldel fiske snack under kvällen och även en bit in på natten innan sovsäcken ropade på mig. Natten och morgonen var lugn hos mig Janos brände en på morron och en annan deltagre vid namn Oscar hade bränt två en under kvällen och en under natten. Jag vaknade till liv vid sju snåret till en solig morron när jag satt och käkade frukost så hoppade det en karp en liten bit från min ena mäsk plats men tydligen var den inte sugen på mina bullar, så det var bara att börja meta små karp och dom var inte sena att svara på mitt mäsk sammanlagt fick jag 40 st under helgen varav en praktkarp. Lördagen gick till att meta små karp. På eftermiddagen ringde mobilen och Tomas frågade om jag var sugen på pizza och det tackar jag inte nej till snacka om gutt att sitta vid ett karpvatten och käka varm pizza lycks. Mätt och go var det dax att mäska för natten mina spön fick ca 50 bullar vardera.Strax innan det mörknar ropar Janos att Oscar fått fisk om jag ville kolla på den men jag ville inte lämna min spön på grund av att jag hade fisk inne på två platserna men som vanligt inget hände, så det var bara att krypa ner i säcken och hoppas att morron skulle ge något.Vaknade vid sju tiden till en rejäl dimma och tysta larm då kom tvivlet vad gör jag för fel mäskar jag förmycke eller förlite fel på betena eller riggens uppbyggnad. Jag han inte tänka färdigt fören det ena larmet börjar låta konstigt fan jag har fisk efter en odramatisk fajt kan jag sluta håven runt en spegelkarp på 4800gram. Jag var hel nöjd med att ha spräckt nollan. på med nytt bete och ut igen mäskade med 15st bullar efter ytterligare 45minuter har jag hugg igen men tyvärr går den av på grund av näckrosor. nu är det dax att kolla om små karparna är på hugget dom är lite försiktigare idag men det blir några. Tävlingen slutar vid kl 12 ca 11.40 får jag ett rejält dropback på det spöt jag fick speglen på efter att lyckats ta in 3 meter med lös lina känner jag fisken som far åt alla håll.In kommer det en fjällkarp 3700 den var en bland dom rundaste jag har sett högryggad och även bred över ryggen.Så ska jag summera helgen så är jag helt klart nöjd med fisket och med vädret.Bilder på fiskarna kommer senare. Jag kommer att fiska fler gånger i stece i framtiden helt klart. Skam den som ger sig. Till nästa gång KARATE HUGG PÅ ER.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar