söndag 16 oktober 2011

Gäddfiske helg.

Under denna helg har jag fiskat gädda från gryning till kväll. Jag har fått låna en båtplats av Herr Johan ASET Fager. Tyvärr har jag inte mycke erfarenhet av området så det är rätt mycke letande men skam den som ger sig. Tyvärr så har det varit rena frysen på mogonen och minimalt med vind. Går dagen började jag fiska vid halv åtta då var det -1 och nästan vindstilla hade fått lite tips av Johan. Hade fiskat i ca en kvart när jag fick en liten som var som bakhandtaget på spöt. Då tänkte man att det kanske skulle bli fler efter ytteligare ett femtio tal kast utan minsta pill var det dax att flytta körde in i en vik som brukar hålla fisk men det var två andra båtar som låg och fiskade var av den ena roade sig med att köra i planfart mellan platserna så dom sabbade både för sig själva och för oss andra. Visa RESPEKT för andra som fiskar. Efter en längre förflyttning och letande efter färgat vatten.Hittade jag lite grumlat vatten inne i en vik men den var lika tomt som en påse lördagsgodis på ett barnkalas.Det fick bli en sista flytt hittade en fin vik med lätt grummlat vatten och fina vasskanter plus att det fanns småfisk men inte en gädda.Så vad gör man efter nio timmar på sjön och solen som sänker sig mot trädtopparna, jo man på börjar hemfärden med värkande axlar och ett tungt fiskehumör.Men jag vet att det kommer en dag imorgon så hem och fixa käk och vila lite sen på det igen. Söndagen skulle Mattias följa med. Vi pratade på kvällen om vart vi skulle och kom fram till att vi skulle testa ett helt annat område och vi skulle åka vid sju tiden. Tyvärr så lever min mobil på väldigt lånad tid den skulle ringa vid kl sex men inte fan gjorde den det Mattias ringde och väckte mig vid halv sju. Kollade in termometern lite varmar bara minus 0,5 men det såg ut som vi skulle få dimma jo men visst det välde in men skit samma packa bilen och iväg. Väl framme vid båten var det som att stå i en mjölsäck sick på 50 meter och minus grader det bet i kinderna. Efter lite trixande mellan grynnor så hittade vi fram till området som skulle utforskas. Det bet i fingrar och kinder men vad gjorde det här skulle det bändas gädda. Men som vanlig när man kommer till ett nytt område så tycker man att det skulle stå gädda vid varje vass men så är det inte tro mig. Efter en timmes fiske har jag första kontakten upp kommer det en avbiten soft4play men det får man räkna med när man kör med gummibeten. Vi ser ett par gäddor som glider iväg när vi drifter över området det tar ytterligare nästan en timme innan första gäddan för dag är i båten Mattias börjar med en på 1,5 kg efter en kvart får jag en på 4,5. Eter några små flytt får jag ytterligar två till en på 3,5 & en på 4kg. Nu var klockan tyvärr så mycke att det var dax att vända hemåt men vi skulle stanna till på ett ställe till på hem vägen som vi körde förbi och såg gädda som jagade på mogonen. Jo det var fortfarande gädda som jagade på samma plats så det fick bli sista stoppet, efter ett tio tal kast får jag en gädda på 1,5 som fick gå tillbaka. Nya kast med en del stötar av små gäddor, en liten drift på 20 meter så smäller det på en bättre fisk dagens och helgens största  5,5kg var vikten då var min dag räddad. Mattias har tyvärr oturen på sin sida han har flera som är framme och stöter på betet och även ett par som väljer att kliva av men sånt är fisket. Nu har solen dalat mot trädtopparna så det är time att köra hemåt. Efter totalt 18 timmar på sjön så är jag rätt nöjd med helgen tyvärr uteblev dom riktigt stora men gädda på fem är god kännt för mig.Så nu väntar en vecka med mina barn men nästa vecka är jag på det igen. Så till nästa gång TOK HUGG på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar