onsdag 4 januari 2012

Gäddfreak V.S Trollare.

Tyvärr han jag inte uppdatera igår så det får bli ett inlägg idag när stormen Emil ryter utanför fönstren.Då var det dax att utmana en gammal inbiten trollingräv och en duktig allround fiskare vid namn Jari tyckte det var dax att han fick se hur rediga fiskar ser ut och att han fick svinga spö istället för att bara sitta och njuta bakom ratten med motorn på tomgång och ett gäng plåtbitar på släp;) Vi började fisket strax innan kl 9 med en svag till måttlig sydsydvästlig vind hade väl driftat en hundra meter innan jag fick första gäddan en mindre fisk på ca 2kg fick ytterligare en något större.Sen var det bara att leta,Jari hade ett par som han missade på grund av att han inte satt på någon stinger på sin jigg.Jag körde med mina tailar som hade levererat tidigare.Första driften blev det ca 4 pikes,när vi körde upp för en ny drift fick jag för mig släpa min tail efter båten typ fattig mans trolling och vad händer jo det hugger en gädda ingen jätte så det var bara att droppa draggen och börja fiska efter ett gäng kast får Jari hugg på sin Zamtail som han bytt till han säger att det känns som en bättre fisk den går och tjurar en bil under ytan innan den kommer upp jodå det är en fin pike på dryga metern som fattat tycke för Zamtailen. efter en odramatisk handlandning är den i båten tyvärr är det en smal fisk ner i ikeakassen och upp på vågen,vågen stannade på fina 7300gr tyvärr kommer jag inte ihåg längden men jag tror att den var 103cm lång.

HU Jari satt ribban högt med tanke på att fisket inte var det lättaste med strö fiskar här och där och inge vidare vikter på dom vi fått så jag kände pressen men skit samma det hade ju kommit upp en fisk över 7 kg och det är godkänt och sen måste man ju vara lite ödmjuk mot motståndaren och släppa lite fisk till han.Eftermiddagen fortsatte ungefär som förmiddagen med lite fisk här och lite där men tyvärr blev det ingen mer av större kaliber.Vid två tiden började vinden tillta och det mulnade på men vi fortsatte fram till kl 15 och då hade vinden ökar ordentligt så det var bara att packa ihop och köra mot hemma hamn.Tyvärr så fick Gäddfreaket stryk i vikt antalsmässigt var vi nog rätt jämna skulle jag tro skulle tro att vi fick ett 20 tal pikes totalt.Det var roligt att ha med Jari ut i båten för vi har pratat om att fiska ihop och nu blev det av.Själv hoppas jag att jag kan komma ut någon mer gång under veckan bara stormen Emil lägger sig och inte drar med sig en massa blött elände.

SÅ TILL NÄSTA GÅNG HÅLL I MÖSSAN 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar